torstai 7. elokuuta 2014

Kardiologi soitti, osa 2 ja omituisia arvoja

Kardiologi soitti sovitusti ja siitä ei kyllä kovinkaan paljoa iloa ollut. En ymmärtänyt puoliakaan hänen puheestaan, vaikka mielestäni ymmärrän niistä asioista aika paljon, sillä olen lasteni sydänvikojen vuoksi joutunut yksin opettelemaan ja selvittämään paljon asioita. Mitä mikäkin asia tarkoittaa ja mitä pitää selvittää. Nyt olin huuli pyöreänä.

Viimeksi, kun hän soitti, jouduin varaamaan uuden labra-ajan, sillä en ollut saanut oikeita ohjeita, kuinka valmistautua labra-aikaan. Eli olin siis syönyt joko banaania, jäätelöä tai suklaata parin edeltävän vuorokauden aikana. Arvot olivat siis hienoisesti pielessä.

Mutta siis, sen ymmärsin kardiologin puheesta, että nyt arvot olivat viitarvojen sisällä, mikä on siis hyvä asia, jos ne olisivat olleet samat kuin viimeksi, olisi se ollut minulle hengenvaarallinen tila. Sen jälkeen lakkasin kuuntelemasta ja sen jälkeenhän se tärkein viesti tuli: diagnoosi ja hoito. Kaikenlaisen lääketieteellisen kuuleminen on aika vaikeaa sen jälkeen, kun on kuullut sanat "hengenvaarallinen tila", vaikka se ei enää olisi paikkansapitävä. Vaikka se olisi ollut väärä hälytys. Ne ovat ainoat sanat, jotka merkitsevät.

Lapsilla tulee aina kovasti äidille asiaa, kun äiti puhuu puhelimessa, joten sekin hieman häiritsi keskittymistä kuuntelussa. Sen muistan, että kardiologi kehoitti minua ostamaan verenpainemittarin, jotta voin seurata verenpainettani rytmihäiriöiden aikana.

Olin menossa ostamaan mittaria, kun mieheni kanssa tuli puhe mittarista ja hän kertoi meillä olevan sellaisen. Ouh. Oli hän varmaan aiemminkin sanonut siitä, mutta en todellakaan muistanut. Nyt olen muutamana päivänä mitannut rytmihäiriöiden aikana ja lääkityksen vaihdon jälkeen, ja verenpaine on kohonnut. Ennen verenpaineeni oli 110/62 ja leposyke 52 luokkaa. Nyt on eri luokkaa. 148/98 ja 48. Joko mittari on virheellinen, tai mä.

Pitänee ottaa yhteyttä lääkäriin, kunhan olen käynyt mittauttamassa terveyskeskuksessa tai jossain muualla paineet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti